Bibimbap

Őszi szünet

Avagy ünnepi hosszúhétvége a félsziget déli részén

2023. október 18. - Bibimbap

Igencsak szerencsésen alakultak a koreai pirosbetűs napok nemrég. Szeptember végén volt esedékes ugyanis a csuszok, az egyik legnagyobb helyi ünnep, amely egyfajta keveréke a hálaadásnak és a halottak napjának. Ilyenkor az emberek egyrészről hálájukat fejezik ki az azévi termésért, másrészről pedig köszönetet mondanak őseiknek. A fő nap a nyolcadik holdhónap 15. napja, ez idén szeptember 29-e péntek volt, de az előző és a következő nap is munkaszüneti nap. Október 3-a pedig a koreai augusztus 20., vagyis az államalapítás ünnepe – szintén pirosbetűs. Mivel ez pedig a csuszokot követő kedd volt, így beékelődött közé egy árva hétfő (helyiek kifejezésével élve sandwich day, ejtsd: szendvicsi déj), amelyet végül a kormány augusztus végén nagyvonalúan szintén munkaszüneti nappá nyilvánított. Mindez pedig egy maratoni, hatnapos hosszúhétvégét eredményezett (lehet ezt még egyáltalán hétvégének nevezni?), aminek már a puszta gondolata is mindenféle világjárási ambíciókat ébreszt a dolgozó emberben.

A baj mindezzel csak annyi, hogy ezek a gondolatok nem csak az ideszakadt külföldiek fejében születnek meg ilyenkor. A csuszokhoz alapvetően is már hozzákapcsolódott a népvándorlás jelensége, ilyenkor ugyanis a fővárosban élők a vidéki családtagjaikhoz utaznak, míg a vidékiek Szöulba. Gyakorlatilag az egész ország úton van – ami egyébként láthatóan azt eredményezi, hogy az ünnep jelentős részét az emberek autóikban ásítozva, bedugult soksávos utakon töltik. Akik pedig nem, azok elutaznak a közeli, néhány óra alatt elérhető országokba. Mindebből kifolyólag mindenféle közlekedési eszköz és közlekedésre alkalmas útvonal teljesen tele van. Mindezt figyelmen kívül hagyva nekünk sikerült viszonylag utolsó pillanatban elkezdeni gondolkodni azon, hogy semmi kedvünk nincs 6 napig a városban ülni, csak kéne menni valahova… ekkora pedig természetesen a repjegyárak már horrorisztikusak voltak, vonatjegy nem volt, busz is alig-alig. Így esett a „választásunk” a félsziget déli részének közepén elhelyezkedő Yeosu városára, ahová sikerült az utolsó buszjegyekre lecsapnunk úgy, hogy még csak nem is az ünnep első és utolsó napjain utaztunk.

A forgalom sajnos nem múlta felül a várakozásokat, a békeidőben 5 órás útból majdnem 7 lett mindkét irányban, ami bizony megviseli a türelmet és az ülőgumókat, még az egyébként meglehetősen kényelmes, óriási ülésekkel rendelkező koreai távolsági buszokon is. (A komfortfokozaton mondjuk némileg ront az, hogy WC nincs a fedélzeten, így fokozódó izgalommal lehet várni a pisimegállót.) Mivel ez a táv (kb. 350 km) a szupergyors KTX vonattal – ha lett volna rá jegy, ugyebár – mindössze 2 óra 40 perc lett volna, azzal vigasztaltuk magunkat indulás előtt, hogy a buszról legalább majd jobban látjuk a tájat, biztosan érdekes lesz keresztülutazni az egész országon. Tévedtünk. Teljesen kietlen vidéken utaztunk szinte végig, időnként nagyon hosszú alagutakkal; de ahol éppen látható is volt bármi, ott is gyakran összehordott építési törmelék és szemét állt halmokban.

Az utazás első órájában még egészen vidámak voltunk.

A buszállomásra érkezést követően még helyi járattal is kellett zötykölődni valamennyit, amiből hamar kiderült, hogy a kb. 300 ezer lakosú város meglehetősen kiterjedt területen helyezkedik el. Hulla fáradtan megérkeztünk, becsekkoltunk, konstatáltuk, hogy itt az angol nyelvvel már végképp nem sokra megyünk, és legalább a nap is lement közben. Hogy kicsit átmozgassuk elgémberedett tagjainkat, elindultunk azért egy felderítő sétára a kis öböl körül. A látvány elég megnyerő volt, körben mindenhol fények, mögötte hegyek sziluettjei, egy kivilágított híd, mindez csodálatosan friss, tengeri levegővel. (Ilyenkor vesszük észre, hogy Szöulban tényleg micsoda légszennyezettség lehet, ha ez a tiszta, tenger- és növényillatú szellő ennyire jól tud esni.) Ráadásként találtunk egy homokos partszakaszt is, ahol óriási élet volt még így este is: gyerekek szaladgáltak Crocs papucsban vagy anélkül a sekély vízben, nénik gázoltak benne térdig, párok romantikáztak és fotózkodtak – egyszóval egészen olyan volt, ahogy az ember fejében egy tengerpart képe él. Ez pedig itt nem olyan gyakori. Hagytuk hát magunkat sodródni a hangulattal, elballagtunk az első kisboltig egy italért, és leültünk mi is a homokba élvezni a meleg estét, és bámulni a vizet és az embereket.

Másnap arra ébredtünk, hogy szakad az eső és hűvös van, ami kissé váratlan volt, mivel nyárias időre készültünk, még fürdőruhát is vittünk. Ezzel szemben a legősziesebb ősz fogadott minket, valamennyi réteg ruhánkat felvéve, libabőrözve ittuk a reggeli kávét. Nekiindultunk azért a városnak, átutaztunk egy másik „központjába”, ahol megtekintettük a minden leírásban javasolt úticélként szereplő expóterületet, a 2012-es világkiállítás helyszínét. Hát jártunk már néhány lehangoló helyen Koreában, de ez mindenképpen az eddigi top 5-ben szerepel az ürességtől kongó épületeivel, és a mindenféle elhagyatott és rozsdás installációkkal. Az embereket azonban láthatóan mindez nem érinti rosszul, bizonyos részen egészen sokan sétálgattak kutyával, gyerekkel, kedvesükkel.

Valamivel jobb volt a következő megcélzott látványosság, az egyik kis sziget a part mentén, ahova egy hosszú hídon be lehet sétálni. Itt már a nap is kezdett kisütni – szerencsére pont a hídon jártunk ebben az időszakban. A következő állomás egy másik sziget volt, ide felvonóval lehetett átlibegni, amiből varázslatos ipari létesítményeket lehetett felülről megtekinteni. Végül a falfestményeiről híres városrészen barangoltunk, aminek az élvezeti értéke szintén megkérdőjelezhető volt a néhány kopott, nem túl művészi alkotással. A szűk, egészen színes utcáknak, háztetőknek volt egyébként egy kopott bája, ezt azért nem tagadom. De ezen a ponton még nem voltunk meggyőződve, hogy érdemes volt minden viszontagság árán idáig elutazni. Némileg elkeseredve és kimerülve beültünk egy helyre, ahol mindenféle nyugati és koreai finger food-ok közül lehetett válogatni, és nagyon jó áron adtak finom!! sört és más italokat. Éltünk is ezekkel a lehetőségekkel, így sikerült kicsit helyrebillenteni a nap egyensúlyát.

A következő reggelen már látszott, hogy ezúttal az időjárás is kegyesebb lesz velünk, verőfényes napsütésben indultunk a reggeli, tökéletesen kihalt utcákon a buszhoz. Nagyjából kétórányi zötyögés állt előttünk, és ekkor még nem is sejtettük, hogy az itteni buszsofőrök úgy tűnik mind inkább autóversenyzőnek készültek eredetileg. Elképesztő sebességgel száguldottak a külvárosi, néhol meglehetősen kacskaringós utakon a rozoga helyijáratos buszokkal, a fel- és leszálló utasok kedvéért gyakorlatilag éppen, hogy csak lassítottak. A táj viszont errefelé nagyon barátságos volt, szinte emlékeztetett a hazai vidékre, ahogy csak zöld növényzet és távoli hegyek látszottak amíg a szem ellát, néhol kis gazdaságokkal tarkítva. Nehéz volt elképzelni, hogy bármiféle civilizáció van még előttünk, bár néhány csinosan felöltözött és térképet nézegető útitársunk némi bizakodásra adott okot.

És valóban. Egy íves kanyart követően feltárult előttünk egy mindössze néhány utcából álló, barátságosan nyüzsgő kis település a hegyek között, éttermekkel, kávézókkal, hagyományos házakban kialakított szálláshelyekkel. Itt található ugyanis a Naganeupseong Folk Village, egy fallal körülvett történelmi falu, ami fontos adminisztratív központ volt a Csoszon-dinasztia (1392-1897) idején. Van benne erőd és kormányzati épületek is, a legérdekesebb mégis a nagyjából száz hagyományos stílusú magánház, amikben a mai napig laknak. Egy gyors regeneráló kávé után be is vettük magunkat a faluba, aminek a hangulata azonnal lenyűgözött. A helyekből, amiket az elmúlt csaknem egy év alatt meglátogattuk az országban, ez messze a legjobbak között van. A csend és nyugalom, a ragyogóan tiszta levegő és a környező hegyek együtt nagyon idillivé teszik a hangulatot. Gyanítom, hogy nekem az is sokat hozzátett az élményhez, hogy a nádtetős, agyagból készült házak nagyon emlékeztetnek az otthoni falumúzeumokban találhatókra, a házaknál kipróbálható hagyományos kézműves technikákkal és a rengeteg kisgyermekes család nyüzsgésével együtt pedig végképp az otthoni, ősszel esedékes vásárokra, hagyományőrző rendezvényekre emlékeztetett az egész. (Bár nagyon sokan voltak, vélhetően az ünnep miatt, olyan hatalmas volt a terület, hogy szerencsére eloszlott benne a nép és egyáltalán nem volt zavaró, sőt, kellemes élettel töltötte meg.)

Az egész napot, sőt akár egy éjszakát is szívesen ott töltöttünk volna, csodálatos kontraszt volt ez a néha fojtogató nagyváros után. De ezt majd legközelebb. Most ellátogattunk még a Suncheon Bay Garden nevű monumentális kertbe, aminek nagyjából 4-5%-át sikerült is bejárnunk a maradék energiáinkkal. Nem túlzok, akkora területről van szó, hogy pár órás kóválygással csak a töredékét láttuk. És szinte az egész egy tökéletesen karbantartott, gyönyörű kert mindenféle virágokkal, installációkkal, tavakkal, dombokkal. Van egy mini állatkert is benne, itt az alpakák után a legérdekesebb a két koreai pungsan vadászkutya, amelyek édesanyját Kim Dzsongün észak-koreai vezető ajándékozta 2018-ban az akkori dél-koreai elnöknek, Mun Dzseinnek. A tartalmas napot újfent az előző este megismert evő-ivóhelyen zártuk, ami szerencsére megint nem okozott csalódást.

Az utolsó napot már csak kora délutánig tudtuk hasznosítani, mert 4-kor indult a buszunk vissza Szöulba. Ezt azzal terveztük tölteni, hogy letáborozunk az első este megismert strandon, illetve átsétálunk az azzal szemben lévő kis szigetre. Ahogy azonban közeledtünk a kis hídhoz, azzal szembesültünk, hogy bár legutóbb egy autót is láttunk átaraszolni rajta, most teljesen víz alatt van. Mély megdöbbenéssel tanulmányoztuk a híd leláncolt bejáratánál a táblát, amin napokra lebontva lehetett olvasni, hogy az apály-dagálytól függően melyik napokon milyen időszakokban járható a híd. Ez a mi terveinket eléggé keresztülhúzta, mert aznap pont olyan időpontban nyitották a hidat, ami nekünk már egy kicsit későnek tűnt, de mondanom sem kell, hogy ettől a korlátozott megközelíthetőségtől csak még inkább vágytunk a szigetre. Újraterveztünk hát egy kicsit, heverésztünk és lábat áztattunk a tengerparton egy darabig, aztán nyitás előtt pár perccel odasündörögtünk, és ahogy lehetett, már gázoltunk is át a néhol még szinte bokáig érő vízzel borított hídon. A sziget, ahogy az várható volt, hangulatos volt, de sok érdekességet azért nem tartogatott. Mégsem lett volna teljes a program, ha ezt ki kellett volna hagynunk.

Az ország déli részén tett kalandozásunk ezzel (illetve ezt követően még egy buszállomásig tartó ámokfutással) véget is ért, de összességében óriási élmény volt. Mindig jó magunk mögött hagyni Szöult, belátni végre nagy tereket, friss levegőt szívni, és külföldi turistákat alig látott helyeken járni. Ehhez pedig hozzátett most az ünnep, ami azt eredményezte, hogy nagyon-nagyon-nagyon sok családdal találkoztunk – ami máskor elég ritka, mert a gyerekek egészen kicsi koruk óta mindenféle intézményekben vannak reggeltől estig, szüleik pedig dolgoznak reggeltől estig. Üdítő volt a helyi családokat, gyakran három generációt együtt látni, ahogy felszabadultan élvezik a csodálatos őszi időt, heverésznek, játszanak, esznek-isznak, nevetnek… és végre nem sietnek sehova.